Kuntien yhteinen E-kirjasto on auennut 29.4.2024 ja palvelu on asiakkaiden käytössä.
E-kirjasto on kuntien yhteinen palvelu, jonka Kansalliskirjasto tuottaa yhdessä yleisten kirjastojen kanssa. Palvelusta voit lainata e-kirjoja, äänikirjoja ja digilehtiä, kuten kotimaisia aikakauslehtiä e-lehtinä. Aineistoja hankitaan koko ajan lisää, joten uutta luettavaa ja kuunneltavaa tulee viikoittain.
E-kirjastoa käytetään E-kirjasto-sovelluksella, jonka voi ladata mobiililaitteelle. E-kirjasto-sovellukset ovat nyt ladattavissa sovelluskaupoista. Palvelun käyttö on turvallista ja maksutonta. Sovellukseen rekisteröidytään ensimmäisellä kerralla vahvan tunnistautumisen avulla.
Tähän astisen uransa aikana asiakas- ja sisältöpalvelujen uusi palvelupäällikkö Suvi Haikola on päässyt olemaan osallisena useammankin kirjaston muutostöissä. Hän on ollut niin sanotusti ”käden savessa” Jalkarannan ja Liipolan monitoimitalojen rakennusprojekteissa sekä pääkirjaston remontissa. Suvi kertoo nauttivansa muutoksista ja siitä, että kirjastossa työ on niin vaihtelevaa ja monipuolista. Uusi remontti on jälleen näköpiirissä, kun pääkirjaston palautusalueen uusiminen on jo työn alla.
–Kirjasto on ihana työpaikka. Olen valtavan onnellinen, kun olen saanut tehdä sijaisuuksia lastenosastolla, toimia virkailijana ja johtajana lähikirjastossa ja nyt viimeisimmäksi informaatikkona täällä pääkirjastossa. Kokoelmanhoito ja aineiston valinta ovat olleet sisällöllisesti todella kivoja tehtäviä.
Kehittämismyönteisenä työntekijänä Suvi ei voinut jättää tilaisuutta käyttämättä, kun tämä palvelupäällikön tehtävä tuli hakuun. –Asiakaspalvelun kehittäminen ja koko kirjastopalvelun kehittäminen ylipäätään kiinnostavat minua kovasti, ja tässä tehtävässä pääsen tekemään juuri sitä, Suvi iloitsee.
Suvi mieltää kirjaston todella tärkeäksi kunnalliseksi palveluksi, koska se on kaikille sama mutta jokainen voi hyödyntää sitä tarvitsemallaan tavalla. Haasteena hän näkee kuitenkin sen, että on vielä paljon kuntalaisia, jotka eivät ole löytäneet kirjastojen asiakkaaksi. Yksi keino tämän haasteen selättämiseen löytyy Suvin mukaan vuoropuhelun lisäämisestä. Hän kutsuukin kuntalaisia mukaan asiakasraateihin ja keskusteluihin kertomaan ideoistaan ja keskustelemaan tulevaisuuden kirjastosta. –Haluan lisätä keskustelua siitä, mitä asiakkaat oikeasti toivovat. Lisäksi haluaisin lisätä aitoa vuoropuhelua heidän kanssaan, jotka eivät vielä käy kirjastossa ja kuulla, minkälaisia tarpeita on ja miten kirjasto voisi niihin reagoida, Suvi pohdiskelee.
Uusi palvelupäällikkö näkee kirjaston merkityksellisyyden myös osattomuuden ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Hän korostaa, että kirjaston tulee myös jatkossa pitää kiinni omista vahvuuksistaan mutta samalla sen tulee tarjota ihmisille mahdollisuuksia pysyä ajassa mukana. –Koen tärkeänä, että ihmiset eivät jäisi osattomaksi esimerkiksi sen vuoksi, ettei ole mahdollisuutta hankkia laitteita. Kirjaston tulee elää ja muuttua ajan vaatimusten mukaisesti ja olla luonnollinen osa ja paikka ihmisten arjessa. Kirjasto on jo nyt paikka, jossa kuka tahansa voi tulla järjestämään oman näköistään toimintaa ja sitä elävyyttä kaipaan meille lisää, Suvi kertoo.
Suvi kiittelee työyhteisöään ja ympärillään työskentelevää henkilökuntaa rohkeudesta ja innovatiivisuudesta. Idearikkaus nousi esille erityisesti korona-aikana, kirjastojen ollessa kiinni. Hän vinkkaa esimerkkinä kirjaston YouTube-kanavan, jonne tuotettiin silloin ja tuotetaan edelleen runsaasti materiaalia. –YouTubessa on paljon todella hyödyllisiä opastusvideoita ja aineistovinkkejä sekä muuta viihdyttävää katseltavaa. Suosittelen tutustumista tarkemmin, Suvi kannustaa.
–Esihenkilönä toimiminen on mukava uusi haaste itselleni ja pääsen tässä tehtävässä päättämään asioista eri tasolla kuin ennen. Haluan olla esihenkilö, joka on läsnä työntekijöiden arjessa ja haluan pitää heidät mukana asioissa, joita tässä isossa talossa tapahtuu.
Asiakkaille Suvi huikkaa terveiset: ”Tervetuloa, nähdään kirjastossa! Saa tulla avoimesti kertomaa, jos on kehittämisideoita. Tehdään kirjastosta yhteinen paikka.”