Siirry sisältöön

Omatoimikirjastot ovat ”mukavia mestoja”

Lahden omatoimikirjastoissa kerättiin tammi-heinäkuun aikana asiakaspalautetta Happy Or Not -laitteella. Asiakkaan valittua antaako hän positiivista vai negatiivista palautetta, avautui hänelle jatkokysymys ”Missä onnistuimme?” tai ”Missä voisimme parantaa?”

Omatoimikirjastot ovat kyselyn perusteella pidetty palvelu, sillä lähes 90 % kaikesta annetusta palautteesta oli positiivista. Erityisesti kirjastojen ydintoimintaa eli lainaus- ja palautusmahdollisuutta pidettiin omatoimikirjastojen yhtenä parhaimmista ominaisuuksista (58 % positiivisista maininnoista). Myös mahdollisuutta tilojen käyttöön asiakaspalvelun päätyttyä kiiteltiin (20 % kaikesta positiivisesta palautteesta). Kehittämiskohteista eniten palautetta annettiin tilojen rauhallisuuteen ja turvallisuuteen liittyen, johon 3 % vastaajista kiinnitti huomiota. Avoimissa palautteissa kirjastoja kehuttiin viihtyisiksi ja mukaviksi mestoiksi, jotka tarjoavat rauhallista tilaa esimerkiksi opiskeluun. Henkilökunnan ammattitaito sai myös kiitosta useampaa omatoimikirjastoa koskevissa palautteissa.

–On ilahduttavaa huomata, että omatoimikirjastot palvelevat tarkoitustaan ja että käyttäjät ovat palveluun näinkin tyytyväisiä, toteaa lähikirjastoista vastaava palvelupäällikkö Pirita Rautavuo. –Tilojen rauhallisuus ja turvallisuus on meille tärkeä seikka, johon olemmekin pyrkineet kiinnittämään huomiota yhteistyössä käyttäjien kanssa. Kaikissa omatoimikirjastoissa on panostettu tilojen tekniseen valvontaan ja luotu mm. koulujen kanssa yhteistyössä pelisääntöjä kirjastossa käyttäytymiseen omatoimiajalla, jatkaa Rautavuo.

Vaikka Happy Or Not -laitteen vierailuaika omatoimikirjastoissa on päättynyt, asiakkaat voivat antaa edelleen palautetta kirjaston palveluista. Palautetta voi antaa esimerkiksi kirjaston verkkosivuilta (lastu.finna.fi) tai Lahden kaupungin verkkosivuilta (lahti.fi) löytyvän palautelomakkeen kautta. Happy Or Not -laitteen sijoituspaikka on tällä hetkellä pääkirjasto, ja palautteen kerääminen sen avulla jatkuu myös. –Käymme läpi kaikki asiakaspalautteet ja pyrimme huomioimaan niissä esiin nousseet ajatukset palvelujen kehittämisessä, lupaa Pirita Rautavuo.

Teksti ja lisätietoja palautteen keräämisestä
Sanna Vääriskoski-Kaukanen
informaatikko, kirjallisuus- ja tietopalvelut
p. 044 416 4798