Siirry sisältöön

Ritva Nyberg on uusi asiakas- ja sisältöpalvelujen palvelupäällikkö

Ritva on kirjastoalan moniosaaja. Hän on tehnyt yli 25-vuotisen uran Vantaan kaupunginkirjastossa, josta viimeiset 15-vuotta esimiestehtävissä. "Pidän esimiestyötä todella tärkeänä. Koen, että esimiehenä tehtävänäni on tukea työntekijöitä itsensä kehittämisessä ja oman potentiaalinsa esille tuomisessa. Hyvä esimies- ja tiimityö lähtee luottamuksesta. Tarkoitukseni on saada tiimini kukoistamaan hyvässä yhteistyön hengessä", Ritva lupailee.   

Vantaalla toteutetun toimialauudistuksen myötä Ritvalle tarjoutui mahdollisuus hypätä syrjään kirjastotyöstä. Vuoden verran hän työskenteli Vantaalla kaupunkikulttuurin kehittämispäällikkönä, kirjastopalvelujen ollessa yksi palveluyksikkö muiden joukossa. "Pian kävi kuitenkin selväksi, että haluan käyttää omaa asiantuntemustani kirjastomaailmaan, ja koin suurta halua palata takaisin kirjastotyön pariin. Koska olin jo tehnyt pitkän uran Vantaan kaupungilla, halusin katsella muita tarjolla olevia vaihtoehtoja", Ritva kertoo. 

"Lahden kaupunginkirjaston asiakas- ja sisältöpalvelujen palvelupäällikön tehtävä vaikutti sellaiselta, että minulla olisi siihen paljon annettavaa. Asiakaspalvelun ja asiakaslähtöisen toimintakulttuurin kehittäminen ovat asioita, jotka koen innostavana. Tunsin entuudestaan jotain lahtelaisesta toimintakulttuurista ja kehittämismyönteisestä työotteesta ja siksi päätin hakea tänne", Ritva paljastaa.  

Asiakaspalvelun uudistamista asiakkaita osallistaen

Ritva ei lähde uudistamaan pääkirjaston asiakaspalvelua uudistamisen vuoksi, vaan tarpeet edellä. Uudistustyötä hän suunnittelee tekevänsä yhteistyössä asukkaiden, asiakkaiden sekä kirjaston asiantuntevan henkilöstön kanssa. Hänellä on aikaisempien työtehtäviensä kautta useita myönteisiä kokemuksia asukkaiden osallistamisesta. "Aito osallisuus on mielestäsi ykkösjuttu, kun kehitetään palveluja asiakkaille. Kun he saavat olla mukana suunnittelussa, työpajoissa ja asioiden edistämisessä, he pitävät asiaa tärkeänä ja kokevat sen omakseen. Silloin saadaan yleensä parhaita ja yhteisöä kiinnostavia asioita aikaiseksi", Ritva tietää. 

Ritvalle on tärkeää, että työntekijöillä säilyy hyvä fiilis tehdä töitä, kaikista muutoksista ja uudistuksista huolimatta. Hän arvostaa kaikenikäisiä kollegoja ja kokee, että kirjastossa on tarvetta monipuoliselle osaamiselle. Itse hän suhtautuu kehitykseen myönteisesti ja näkee, että uudistuminen pitää oman mielen virkeänä ja on myös kirjastolle tärkeä elinehto. "Yhdessä erilaisten työntekijöiden kanssa tehdään kirjastoista viihtyisiä tiloja erilaisille asiakkaille. Kaikenlaisten ihmisten tulee saada kokea kirjasto omaksi paikakseen. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ajan myötä ja kirjaston on pysyttävä mukana muutoksessa. Kirjasto on olemassa asiakkaita varten", hän muistuttaa. 

Rennosti elämään suhtautuva Ritva viihtyy vapaa-ajalla musiikin ja urheilun parissa. Musiikkiura miltei vei nuoren Ritvan mennessään mutta “jalat maassa” -ihmisenä ote opintojen suorittamiseen ja “oikean ammatin” hankkimiseen piti kuitenkin tiukasti, ja niin musiikki on jäänyt elämässä rakkaaksi harrastukseksi. Nähtäväksi jää, milloin saamme ensimmäisen kerran kuulla Ritvan esiintyvän pääkirjaston musiikkialueella. Esiintymislupaus on jo saatu! 

Teksti 
Johanna Kalliomaa 
kirjastopalvelukoordinaattori