Siirry sisältöön

Musakasvo Lea Orpana

Lahden pääkirjaston musakasvo-sarja esittelee lahtelaisia muusikoita ja musiikintekijöitä. Tämän kuukauden musakasvona on Lea Orpana.

Musakasvo Lea Orpana

1. Kuka olet ja mitä teet?

Olen Lea Orpana, Lahdessa työskentelevä laulunopettaja, muusikko ja Wellamo-opiston suunnittelijaopettaja, jossa opetan laulua ja äänenkäyttöä. Koulutukseltani olen musiikkipedagogi sekä valtuutettu Complete Vocal Technique -opettaja. Parhaillani olen vielä viimeisiä hetkiä opintovapaalla työstäni ja kirjoitan maisterin lopputyötä laulun etäopetuksesta.

Haaveilin aina opettajan ammatista. Lukion jälkeen piti tehdä tiukka valinta musiikin tai tanssin jatko-opintojen suhteen, niin musiikki vei sitten lopulta voiton. Tanssin harrastaminen on onneksi kulkenut mukana opiskelujen ja työn rinnalla. Elämässä muuten kiinnostaa myös biisien kirjoittaminen, luonto, uiminen, ystävät ja uuden oppiminen. Näiden kanssa onkin aikamoista tasapainoilua, kun aina tuntuu löytyvän uutta ja mielenkiintoista opittavaa – niin musiikin tekemisen, lauluäänentutkimisen kuin pedagogiikan saralla.

2Millaisia musiikillisia haasteita sinulla on meneillään ja tulossa?

Nyt meneillään ovat musiikilliset haasteet liittyvät asioiden loppuun saattamiseen. Olen opintovapaan aikana ehtinyt taas kirjoittaa omia lauluja ja äänittää niitä, mutta vaikein asia on tuotantopuoli, miksaus ja viimeistely. Musiikkiteknologian puolella olen melko hidas ja kärsimätön tyyppi, mutta jotain olen sentään oppinut. Biisien teko on aika yksinäistä puuhaa ja silloin asioita on helpompi siirtää tuonnemmaksi. Lisäksi olisi ihana harjoitella laulamista enemmän, kun aina tulee jostain joku uusi efekti tai soundi, jonka haluaisi oppia. Nyt isomman ajan vie kuitenkin lopputyön kirjoitus ja tieteellisen materiaalin lukeminen.

Helmikuussa palaan takaisin opetushommiin, jota odotan innolla. Ihanaa päästä taas opiskelujen jälkeen opettamaan, keväälle mulla on tulossa mm. rock-efektit laulussa kurssi sekä Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikan (CVT)- kurssi.

3. Miten kuvailisit suhdettasi musiikkiin / Millaista musiikkia kuuntelet?

Tällä hetkellä olen innostunut espanjankielisestä musiikista, eri vuosikymmeniltä sekä pyrin kuuntelemaan uusia julkaisua, eri genreistä. Olen aika vakiintunut kuuntelemaan samoja artisteja ja levyjä, joita kuuntelin nuorempana. Ikisuosikkejani ovat siis Portishead, Tori Amos, Björk, Radiohead, Patti Smith ja PJ Harvey. Uskomatonta, että olen onnistunut näkemään heidät kaikki livenä. Lisäksi kävelylenkeillä kuuntelen paljon jazzia, vanhaa iskelmää ja R&B:tä. Lauluopettajan työn myötä musiikkimaku on laajentunut hurjasti ja nykyisin on vaikea sanoa edes omaa suosikki genreä, kun tulee kuunneltua musiikkia laidasta laitaan.

Musiikilla on aina ollut erityinen paikka omassa elämässä. Kun yhdessä vaiheessa opetin laulamista paljon, niin huomasin, että musaa ei tullut enää vapaa-ajalla juuri kuunneltua. Pikkuhiljaa nousi kuitenkin tarve palata musiikin kuuntelun äärelle ja huomasin taas, kuinka kuuntelu tuo lohtua vaikeisiin elämäntilanteisiin sekä antaa samalla energiaa ja inspiraatiota. Koen vaikeaksi kuunnella musiikkia ns. taustameluna. Musiikin kuuntelua voisi verrata lukemiseen siinä mielessä, että se vaatii omanlaistaan keskittymistä ja omistautumista, tai muuten kuuntelukokemus jää laimeaksi tai sen unohtaa.

4. Millaisena näet musiikin tulevaisuuden?

Koko kulttuuriala on kyllä kovassa murroksessa ja uusien innovaatioiden äärellä. Itse olen tosi innoissani etäopetuksesta ja etäoppimisesta, koen että siinä on hurjasti mahdollisuuksia, mutta tiedostan myös, että siinä on suuria haasteita ja kehitettävää löytyy.

Olen todella sosiaalinen ihminen ja taiteen kokeminen livenä on tärkeää, joten näen myös tapahtumat sosiaalisena kohtaamisena, samoin kuin esim. lauluntunnit tai muut oppimistilanteet. Toisaalta tämä aika mahdollistaa meitä kehittämään ja luomaan uutta. Nyt musiikin kokeminen ja oppiminen on avautunut eri tavalla streamien sekä etäopettamisen myötä. Kannustaisin ihmisiä nauttimaan musiikista, tai taiteesta ylipäätään, sillä tavoin, mikä on turvallista itselle ja antaa voimaa. Samalla myös toivon, että ihmiset uskaltaisivat harrastaa, kokea musiikkia ja jatkaa laulunopiskelua entiseen malliin, sillä siinä on myös omat terveysvaikutuksensa. Taiteen kokemisella ja tekemisellä sekä kontaktiopetuksella on yhä paikkansa.

Uskon, että tarve itsensä sivistämiseen ja uuden oppimiseen ei ole kadonnut tai katoamassa, vaikka luovia ratkaisuja ja uusia toimintatapoja onkin nyt päästy miettimään, mutta itse laulamisen tai musiikin kokemisen tarve ei ole kadonnut.

5. Miten mielestäsi musiikki ja kirjallisuus linkittyvät?

Lukioikäisenä mulla on selkeästi sellainen runotyttövaihe. Tuli kuunneltua melankolisia naisartisteja, kirjoitin runoja ja luin Pentti Saariskoskea. Luin paljon biisien sanotuksia irrallaan musiikista, omina teoksinaan. Siitä lähti jotenkin kipinä myös omien tekstien tuottamiseen, vaikka en niitä säveliin heti yhdistänytkään. Tuntuu, että siitä lähtien olen kuunnellut lauluissa aina paljon sanoituksia ja miten ne yhdistyvät melodiaan ja luovat kappaleeseen tunnelmaa. Sanat ja harmonia täydentävät toisiaan, joten sen kautta musiikki ja kirjallisuus kohtaavat vahvasti. Viime keväänä, kun opiskelin biisinkirjoittamista, niin huomasin, että musiikin tekemisen kannalta on hyvä osata kuulla muutakin, kun sitä laulumelodiaa ja tekstiä, että olen laulajana kyllä tosi kiintynyt sanoihin ja siihen, kuinka ne melodian kohtaa.

Nyt lukupöydällä on tutkimusartikkeleita liittyen omaan lopputyöhöni ja Hanna-Riikka Kuisman teos Kerrostalo. Korona keväällä oli aikaa ja keskittymiskykyä lukea tai kuunnella kaunokirjallisuutta enemmän kuin pitkiin aikoihin. Koitan lukea vaihdellen suomen ja englannin kiellellä.

Viime lukemista vaikutuksen teki Terhi Rannelan teos Äiti: ajatuksia äkkikuoleman jälkeen, joka kuvasi mielestäni surua ja menettämistä samaistuttavasti sekä Emilie Pinen esseekokoelma Tästä on vaikea puhua. Pari kesää sitten innostuin lukemaan myös Elena Ferranten Napoli sarjan, vaikka en ollut aikaisemmin ollut historiallisten romaanien suuri fani. Mutta muiden suosituksesta lähdin niitä lukemaan.

Keväällä huomasin, että luen paljon enemmän naiskirjailijoiden teoksia samoin, kun kuuntelen naisartisteja. Pidän kirjoista, jossa musiikilla on rooli tai sillä esimerkiksi tuodaan ajankuvaa esiin tai jos musiikki saadaan soimaan kirjassa sanojen kautta.

6. Millainen erityismuisto kirjastosta on jäänyt mieleesi?

Olen kotoisin Kokkolassa ja nuorena tuli ”hengattua” uudessa kirjasto rakennuksessa todella paljon. Oli upeaa, kun musiikkiosastolta sai lainata CD-levyjä ja sitä kautta oli mahdollisuus kuunnella musiikkia laidasta laitaan. Lahdessa kirjastolla on ollut erityinen merkitys monellakin tapaa. Kun opiskelin musiikkipedagogiksi niin kirjoitin lopputyöni kirjaston pöydillä. Valoa tulvi, ajatus kulki ja välillä pääsi laulamaan musiikkiosaston pianohuoneeseen.

7. Käytätkö nykyisin kirjaston palveluja?

Koronan ajan olen käyttänyt kirjaston sähköisiä materiaaleja. On upeaa, että siihen on mahdollisuus. Olen myös ollut poissa Lahdesta, joten innolla odotan, että pääsen taas palveluiden pariin.

8.  Minkälainen kirjaston merkitys on?

Vaikka on olemassa nykyisin eri sovelluksia, josta kirjoja voi kuunnella niin mikään ei voita oikeaa kirjaa kädessä, sama on vinyylilevyn tai CD-levyn kanssa. On ihanaa keskittyä lukemaan kirjaa, ilman mitään laitetta. Ja kun olen tässä opintovapaavuoden aikana huomannut, että tosi vähällä tavara määrällä pärjää ja on vapauttavaa, kun ei ole liikaa tavaraa kannettavana niin on tärkeää, että kirjoja (tai tavaroita) voi lainata, eikä niitä tarvitse omistaa.

9.  Mitä mieltä olet Lahden musiikki- ja kulttuuritarjonnasta?

Lahden kulttuuritarjonnan näen monipuolisena. Tarjolla on musiikkia eri genreistä, teatteria, välillä tanssia, elokuvia ja tähän vielä lisänä uusi museo ja malskin tilat. Lahden Taidepanimon tiloja tuli opiskeluvuosina käytettyä ahkerasti ja sellaista yhteisöllisyyttä ja tekemistä on ikävä. Koen, että Lahdessa tapahtuu aika paljon, mutta usein tapahtumat saattavat jäädä vähän piiloon tai huomaamatta, joten tässä olisi varmaan kehitettävää.

10. Levyvinkki ja/tai kirjavinkki (1-3) kirjaston kokoelmista; miksi juuri tämä/nämä

Levy/LP: M: Punainen ovi.

Tässä M:n kolmannessa levyssä on minusta odottamattomia musiikillisia yllätyksiä, uskallusta ja tietenkin Minja Kosken upea ääni, sanoitukset ja sävellykset. Levyllä kuulee hienosti sen, että voidaan liikkua genrerajojen reunoilla ja yhdistää musiikin eri elementtejä, esim. elektronisesta musiikista laulelmaan.

Kirja, musiikki: Cathrine Sadolin: Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikka

Kirja antaa perustiedot Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikkaan. Tiedot ovat vuoden 2009 jälkeen päivittyneet hurjasti ja kirjasta on tulossa tänä syksynä uusi englannin kielinen painos, mutta perusasiat ovat silti pysyneet samana. Suosittelen tätä kirjaa kaikille, joita kiinnostaa äänen fysiologia, terveellinen äänentuotanto ja se, että omaa ääntä voi käyttää terveellisesti monella eri tavalla.

Kirja: Terhi Rannela: Äiti: ajatuksia äkkikuoleman jälkeen tai Emilie Pine Tästä on vaikea puhua. Molemmat ovat autofiktiota, käsittelevät omalla tavallaan surua, menetystä ja muutosta.

Tutustu myös muihin musakasvoihin.