Siirry sisältöön

Kotikirjastopalvelu tuo kirjastolainat kotiovelle

Kotikirjastopalvelu on tarkoitettu henkilöille, joille terveydelliset rajoitteet estävät kirjastossa käymisen kokonaan. Palvelun piirissä oleville asiakkaille lähetetään kerran kuukaudessa mieleistä luettavaa, katseltavaa ja kuunneltavaa – kirjojen lisäksi musiikkia, äänikirjoja, lehtiä sekä elokuvia asiakkaan omien toiveiden mukaisesti.

Kotikirjastopalvelua on Lahdessa ollut tarjolla 90-luvun lopusta saakka. Pienimuotoisena alkanut palvelu on kehittynyt ja laajentunut vuosien kuluessa. Oli aika, kun kirjakassit kulkivat perille kirjastoautonkuljettajien kyydissä, kirjaston pakettiautolla.  Tällä hetkellä kotikirjastopalvelun piirissä on yhteensä reilu 50 asiakasta. Kirjakassit kulkevat asiakkaan kotiovelle postiauton matkassa.

–Asiakkaaksi voi ilmoittautua silloin, kun pääsy kirjastoon on estynyt. Henkilöllä voi olla esimerkiksi haasteita liikkumisen kanssa, ja siitä syystä kirjastoon on hankala päästä. Juuri nyt asiakkaiden ikähaitari on 63-vuotiaasta 96-vuotiaaseen, mutta ikä ei ole asiakkuudessa rajaava tekijä, kertoo Susanna Partanen. Asiakkaaksi ilmoittaudutaan ottamalla yhteyttä kirjastoon. Yhteyttä voi ottaa itse tai yhteydenotto voi tulla omaiselta, kodinhoitajalta tai palvelukodin henkilökunnalta. Asiakkaat täyttävät lomakkeen, jossa annetaan lupa kirjastoasioiden hoitoon ja lainaushistorian tallentamiseen. Samalla kysytään lainaustoiveista.

Palvelua kymmenisen vuotta käyttänyt Ritva Lindström kertoo saaneensa kotikirjastopalvelusta tiedon ystävättäreltään. –Olen 90-vuotias ja olen ollut kirjaston käyttäjä koko ikäni. Kun liikkuminen vaikeutui enkä enää oikein päässyt kulkemaan, ystävätär otti selvää ja kertoi minulle, että tällainen palvelu on olemassa.

Kotikirjastopalvelussa korostuu yksilöllinen palvelutyö

Susanna Partanen on tehnyt palvelun parissa töitä kolmisen vuotta. Hän nauttii työstään, sillä siinä hän pääsee todella hyödyntämään laajaa kirjallisuuden tuntemustaan. Ajan mittaan myös asiakkaiden toiveet ovat käyneet tutuksi, ja siitä on hyötyä kassien kokoamisessa. Hyllyjen välissä pitkän asiakkuuden aikaansaama tuttuus edesauttaa sopivien teosten löytymistä. –En ole koskaan nähnyt asiakkaitani, mutta heistä on siitä huolimatta tullut minulle tietyllä tavalla todella tuttuja. Jotkut asiakkaistani lähettävät minulle selkeitä toiveita, mitä haluavat mukaan seuraavaan kassiin. Toiset sen sijaan ovat ilmoittaneet vain genren, joka kertoo millaisista kirjoista he pitävät.

Työssä korostuu asiakkaiden yksilöllisyys, koska jokaisella on ne omat mielitiettynsä. Sopivien teosten löytyminen on aikaa vievää työtä. Partasesta se on samalla haastavaa ja palkitsevaa. –Pysyäkseni ajan tasalla, seuraan kirjallisuus- ja elokuva-alan uutisia ja mietin, mikä teos olisi sopiva kenellekin. Etsin ideoita uutuusluetteloista ja kirjallisuusblogeista, luen itse paljon ja kysyn vinkkejä myös kollegoiltani. Paras palaute työstä on se, kun asiakkaalta tulee viesti: ”Tämä oli juuri sellainen kirja, jota ajattelin ja toivoin”, silloin tiedän onnistuneeni.

Posti kuljettaa kirjakassit asiakkaan kotiovelle.

Postiauton matkassa maksutonta kirjastopalvelua

Postikuljetus lähtee kirjastolta tietylle reitille, ja sen varrella Ritva Lindström tietää jo odottaa kirjakassin saapumista. Ritva kertoo, että palvelu on toiminut aina hyvin. –Kassi tulee kerran kuussa, tiettynä päivänä. Tiettyä ajankohtaa ei ole vielä voinut sopia, mutta minua se ei haittaa, kun olen pääsiassa kotona. Saan esittää toivomuksia, ja Susanna on pyrkinyt täyttämään ne sikäli, kun kirjoja on ollut saatavilla. Uutuuksissa on tietysti jonoja mutta ajan kanssa kaikki kirjat ovat tulleet. Hyvin kekseliäästi Susanna on pannut myös muuta tilalle.

Ritvan kirjakassista löytyy usein kotimaisia uutuuksia. Syy siihen on selvä. –Meitä on pieni ryhmä eläkkeellä olevia naisia, jotka emme työssäoloaikanamme ehtineet paneutua riittävästi kotimaiseen kirjallisuuteen. Päätimme, että eläkkeellä tutustumme siihen paremmin. Se päätös on pitänyt, ja tutustuminen jatkuu edelleen. Luemme paljon ja kokoonnumme sitten juttelemaan lukemistamme kirjoista. Se on hauskaa ajanvietettä, ja siinä huomaa miten eri tavalla kirjoista voi ajatella.

Ritva Lindström kannustaa empiviä kokeilemaan kotikirjastopalvelua, jos itse ei enää pääse kirjastoon. Vaikka asiakkaaksi ilmoittaudutaan yleensä pidemmäksi aikaa, asiakkuus on juuri sen pituinen kuin itse haluaa. Siitä voi jättäytyä pois, jos kokee, ettei se sovikaan itselle. –Kirjat rikastuttavat huomattavasti elämää, kun konkreettinen yhteydenpito ja yhteydenotot ystävien kanssa väkisinkin vähenevät. Ne [kirjat] ovat ystäviä, joita voin tavata juuri silloin kun haluan – sopivana aikana, vireen ollessa sopiva. Kyllä minä koen, että tämä on yksi parhaista yhteiskunnan suomista palveluista, mitä verorahoilla saa. 

Kotikirjastopalvelu on asiakkaalle maksuton, siinä missä muutkin kirjaston palvelut. Kotikirjastopalvelun asiakkaana ei sovi enää asioida kirjaston asiakaspalvelussa.

Lisätietoja ja yhteydenotot
Susanna Partanen
erikoiskirjastovirkailija
p. 044 416 4954

Valmiina lähtöön!