Siirry sisältöön

Heinolan kaupunginkirjastolla on käynnistynyt uusi Etelä-Suomen aluehallintoviraston rahoittama hanke Lukutaitoa tulevaisuuteen. Hanke tehdään yhteistyössä Heinolan lukion ja Koulutuskeskus Salpauksen kanssa.

Hanke keskittyy toisen asteen opiskelijoiden monilukutaitojen kehittämiseen. Hankkeen tavoitteena on parantaa nuorten ja nuorten aikuisten kriittisiä informaatio- ja medialukutaitoja, joita tarvitaan opinnoissa, tulevaisuuden työelämässä, mutta myös arjessa ja toimiessa aktiivisena, vastuullisena ja hyvinvoivana kansalaisena.

Kriittinen ja rakentava näkökulma informaatiotulvaan

Nuoret ja nuoret aikuiset elävät yhteiskunnassa ja globaalisti verkostoituneessa ympäristössä, joissa jatkuva digitaalinen informaatiovirta on arkipäivää. Pirstaleisen ja nopeasti kulutettavan tiedon määrä on suuri ja jatkuvasti käden ulottuvilla.

Sisältöjen vastaanotto ja hallinta vaativat nykyaikaisia lukutaitoja suodattaa ja ymmärtää, mikä on oleellista ja miten informaatiolla pyritään vaikuttamaan. Rakentava kriittisyys mediasisältöihin on asenne, toimintatapa ja kansalaistaito, jolla tehdään myös laadukasta tiedonhankintaa. Vastuullinen tiedonhankkija tunnistaa luotettavat tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä monipuolisesti ja lainmukaisesti vähentäen eriarvoisuutta ja tarpeetonta vastakkainasettelua ihmisten välillä.

Mitä ovat monilukutaidot?

Monilukutaidoilla tarkoitetaan taitoja lukea, käyttää ja tuottaa monimuotoisia tekstejä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin välinein. Monilukutaitoihin kuuluu laaja tekstikäsitys, joka tunnistaa kirjallisten tekstien rinnalle kuvan, äänen, puhutun kielen, videon, numerot ja graafiset elementit. Jokainen tekstityyppi tarvitsee omat luku- ja tuottamistaidot. Esimerkiksi verkkouutisia tai paperista sanomalehteä kuvineen luetaan eri tavoin kuin sosiaalisen median kuva- ja tekstivirtaa.

Monilukutaitoihin kuuluu taito tarkastella kriittisesti sisältöjä arvioiden niiden luotettavuutta, alkuperää ja ilmaisukeinoja. Monilukutaitoa on myös tekstin tai median kontekstin ymmärtäminen. Kirjallisilla teksteillä ja muilla mediamuodoilla on tekijä, ilmestymisympäristö ja tavoitteet, jotka heijastuvat tekstin sisältöön ja ilmaisukeinoihin. Ne ilmentävät tekijänsä ja ilmestymiskontekstinsa kulttuureja, arvoja, tarkoitusperiä ja näkökulmia.

Monilukutaitotyö on tärkeä osa Heinolan kirjaston toimintaa

Heinolan kaupunginkirjastolla vierailee vuosittain yli tuhat lasta, nuorta ja nuorta aikuista koululuokittain kirjaston käytön ja tiedonhankinnan opastuksissa. Tämän lisäksi kirjasto tarjoaa digiopastusta ajanvarauksella ja ilman ajanvarausta sekä neuvoo asiakkaitaan kirjaston verkkopalvelujen käytössä. Kirjasto tukee paikallista lukutaitotyötä tekemällä myös kirjavinkkauksia peruskoulusta lukioon.

Lukutaitoa tulevaisuuteen -hanke laajentaa kirjaston mahdollisuuksia ja välineitä tukea toisen asteen opiskelijoiden monilukutaitoja ja vahvistaa yhteistyötä paikallisten toisen asteen oppilaitosten kanssa. Hankeaikana kirjastolla ja oppilaitoksissa järjestetään esimerkiksi työpajoja, tiedonhaunopastuksia, lukuvinkkauksia ja digitaalisia oppimismahdollisuuksia nykyaikaisissa verkkoympäristöissä.

Lukutaitoa tulevaisuuteen -hanke on Etelä-Suomen aluehallintoviraston rahoittama. Hanke päättyy vuoden 2024 lopussa.

Lisätietoja:

Heidi Puuluoto, informaatikko, Heinolan kaupunginkirjasto

Puhelin: 044 797 5727, heidi.puuluoto@heinola.fi

Mirja Sipilä, kirjastopalvelujohtaja, Heinolan kaupunginkirjasto

Puhelin: 044 797 6842, mirja.sipila@heinola.fi

Lähteitä / Lue lisää:

Heinolan kirjasto tilastoina (Suomen yleisten kirjastojen tilastot, 2022)

Kansallinen lukutaitostrategia 2023 (Opetushallitus, 2021)                                                        

Monilukutaitoa vahvistamassa – selvitys ammattiin opiskelevien nuorten monilukutaidoista (Mediakasvatusseura, 2023)