Siirry sisältöön

Sähköinen kirjastokorttihakemus käyttöön 1.6.2023 alkaen

Lastu-kirjastoissa otetaan kesäkuun alussa käyttöön uusi sähköinen kirjastokorttihakemus, jonka käsittelee ohjelmistorobotti. Robotti tallentaa hakemuksen tiedot Aurora-kirjastojärjestelmään, jolloin kirjaston henkilökunnan työpanosta voidaan suunnata muihin kirjastotehtäviin.

Kirjastokorttirobotin tehtävänä on käsitellä asiakkaiden kirjastokorttihakemuksia ja viedä hakemusten tiedot Aurora-kirjastojärjestelmään. Tämän työvaiheen on aiemmin tehnyt kirjaston henkilökunta, joten ohjelmistorobotin avulla prosessia saadaan nopeutettua. Jos robotti kohtaa ongelman hakemusta käsitellessään, se lähettää ongelmasta sähköpostia kirjaston henkilökunnalle, ja henkilökunta tarkistaa saapuneen hakemuksen.

Kirjastokortin hakeminen sähköisellä hakemuksella vaatii vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Jos asiakas ei pysty tunnistautumaan vahvasti, hän voi täyttää paperisen kirjastokorttihakemuksen kirjastossa. Ensimmäinen kirjastokortti on jatkossakin maksuton. Kadonneen tai vahingoittuneen kirjastokortin tilalle hankittu kortti maksaa 3 euroa.

Hakemuksen lähettämisen jälkeen asiakas voi hakea kirjastokortin kolmen arkipäivän kuluttua mistä tahansa Lastu-kirjastoihin kuuluvasta kirjastosta. Lastu-kirjastoihin kuuluvat Päijät-Hämeen kirjastot Lahti, Heinola, Hollola, Hartola, Asikkala, Kärkölä, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Kun kortin hakee kirjastosta, henkilöllisyys täytyy todistaa kuvallisella henkilötodistuksella. Sähköisen kirjastokorttihakemuksen pääsee täyttämään Lastu-kirjastojen verkkosivuilta suomeksi tai englanniksi.

Ohjelmistorobotiikkaa hankkeessa

Projekti kirjastokorttihakemusten käsittelystä ohjelmistorobotiikan avulla on käynnistetty valtiovarainministeriön rahoittamalla ohjelmistorobotiikan Helmi-hankkeella keväällä 2022. Helmi-hankkeen tavoitteena on ollut uudistaa kuntien työkulttuuria, toimintatapoja ja prosesseja hyödyntäen tekoälyä ja/tai ohjelmistorobotiikkaa, tukea digitaalista muutosta, edistää digitalisaatiota ja tietotyön automatisoitumista sekä parantaa kuntalaisten sähköisiä palveluita robotisoinnin tuottaman prosessien tukemisen avulla. Ohjelmistorobotiikan Helmi-hanke on eri hanke kuin ympäristöministeriön elinympäristöjen kunnostushanke Helmi-ohjelma.

Kirjastokorttihakemusten käsittelyn ohjelmistorobotiikka on toteutettu yhdessä Digian kanssa, joka voitti Kuntien Tieran kilpailutuksen ohjelmistorobotiikan ratkaisusta. Robotti ei sisällä tekoälyä, vaan perustuu sille ennalta ohjelmoituun työnkulkuun.

Lisätietoja

Teija Ylönen
Tietohallintosuunnittelija
Tietohallinto- ja digipalvelut
Heinolan kaupunki
teija.ylonen@heinola.fi
puh. 044 7888 653

Riku Lehtimäki
Palvelupäällikkö
Kirjastopalvelut
Heinolan kaupunki
riku.lehtimaki@heinola.fi
puh. 044 469 4374