Lähikirjastojen tuore palvelupäällikkö Pirita Rautavuo nostaa yhdeksi tärkeimmistä kehittämistehtävistä lähikirjastojen verkostoitumisen kaupunginosissa toimivien eri tahojen kanssa. Lähikirjastot ovat useissa kaupunginosissa alueen ainoa julkinen tila.
—Pyrin siihen, että eri toimijat voisivat tehdä lähikirjastojen kanssa paljon yhteistyötä niin tilojen puitteissa kuin monessa muussakin toiminnassa.
—Lisäksi haluan lisätä lähikirjastojen näkyvyyttä ja sitä, että alueen asukkaat löytäisivät kirjastoista paikan, jossa omanlainen tekeminen on mahdollista. Kirjastot ovat kuntalaisten tiloja, joissa ammattitaitoinen ja osaava henkilökunta työskentelee heidän hyväkseen.
Omatoimikirjasto ei tarkoita palvelujen laadun heikkenemistä
Lähikirjastoissa järjestetään jo nykyisellään monipuolista toimintaa satutuokioista digiopastuksiin. Vaikka omatoimiaikaa ei ole voitu marraskuun lopusta lähtien hyödyntää, Pirita uskoo, että tulevaisuudessa omatoimiaika on lähikirjastoissa aktiivisen toiminnan aikaa.
—Meillä käynnistyy syksyllä hanke, jossa tavoitteena on edistää asukaslähtöistä toimintaa Lahden lähikirjastoissa. Tällä hetkellä kirjastoissa järjestetään tapahtumia pääosin kirjaston omana toimintana, mutta tämän hankkeen tavoitteena on, että kirjastot tiloineen olisivat paremmin asiakkaiden hyödynnettävissä. Toiveenamme on, että esimerkiksi yksityiset toimijat ja yhdistykset voisivat tuoda toimintaansa ja osaamistaan kirjastoihin. Sen avulla voisi syntyä uudenlaista toimintaa ja alueen ihmiset voisivat löytää toisensa. Kirjastojen omatoimiaika tarjoaisi tähän sopivan mahdollisuuden.
—Toivoisin myös, että kirjastot nähtäisiin kaupunkitasolla entistä vahvemmin osallisuuden mahdollistajana ja toiminnan alustana, joissa voitaisiin käydä esimerkiksi kuntalaiskeskusteluja.
Piritan mukaan olisi hyödyllistä, että kaupunkiorganisaation sisällä kaupunkilaisten osallisuutta edistävät toimijat verkostoituisivat keskenään. Näin ollessa yhteistyön tekemiselle olisi paremmat edellytykset.
—Kirjasto on hyvä yhteistyökumppani kaikessa osallisuustyössä. Olemme innokkaasti mukana rakentamassa kaupunkia, jossa edistetään yhteiskunnallista vuoropuhelua ja ihmisten kokemusta siitä, että heidän mielipiteellään ja ajatuksillaan on merkitystä.
Asiakas saa kirjastosta henkilökohtaista palvelua — niin halutessaan
Kirjastot saavat kuntalais- ja asiakaspalvelututkimuksissa usein paljon positiivista palautetta ja hyviä arvosanoja. Vaikka kirjasto elää murroksessa ja toiminta uudistuu koko ajan, palvelun laadusta ei Piritan mukaan olla valmiita tinkimään.
—Asiakkaan henkilökohtainen kohtaaminen on minulle ja meille kirjastossa tosi tärkeää. Kohtelemme kaikkia asiakkaita tasavertaisesti, ja kolmevuotias lapsiasiakas on meille yhtä tärkeä kuin aikuinen, opiskelija tai ikäihminen. Olemme kirjastossa asiakkaita varten ja kaiken muutoksen keskellä kirjastoissa täytyy säilyä aikaa ja rauha asiakkaan kohtaamiselle. Kirjastossa työntekijältä voi aina tulla kysymään apua ja opastusta.
Esihenkilöksi innokkain mielin
Uusi pesti tuo mukanaan paljon uutta, eikä vähäpätöisimpiä ole esihenkilön tehtävään kuuluvat henkilöstöasiat. Niihin, kuten muihinkin uuden tehtävän mukanaan tuomiin haasteisiin Pirita suhtautuu luottavaisin ja avoimin mielin.
—Lähikirjastoissa on pienet henkilöstöresurssit ja haluan panostaa etenkin siihen, että työssä jaksetaan ja viihdytään. Esihenkilönä haluan kannustaa henkilöstöä parhaaseen suoritukseen ja pyrin luomaan edellytyksiä sille, että jokaisen työntekijän oma osaaminen pääsee vahvemmin esille. Odotan innokkaasti myös sitä, että pääsemme yhdessä kehittämään lähikirjastojen palveluja.
—Asiakkaille haluan lähettää sellaisia terveisiä, että lähikirjastoissa on teitä ihan kamala ikävä. Kaipaamme todella kovasti sitä arkea, jossa asiakkaita viipyilee kirjastoissa ja heitä voi palvella ajan kanssa. Toivottavasti syksy tuo tullessaan paremmat ajat.