Siirry sisältöön

Kysymyksiä ja vastauksia.

Miten uusin lainani, eli miten verkkokirjastoon kirjaudutaan?

Lainojen uusimiseksi, kirjaudu sisään sivun ylälaidasta. Finna-verkkokirjastoon kirjaudutaan kirjastokortin numerolla ja nelinumeroisella PIN-koodilla. (Unohtuneen PIN-koodin tilalle saat uuden kirjastokäynnillä.)

Aiemmin käytössä olleet käyttäjätunnus ja salasana ovat jääneet pois käytöstä. Tili luodaan automaattisesti ensimmäisellä kirjautumiskerralla. Uuden EU-tietosuoja-asetuksen myötä kirjastopalveluita voi käyttää ainoastaan kirjastokortilla, muut henkilökortit eivät käy esimerkiksi lainauksessa.

Miten saan PIN-koodin?

PIN-koodin saat kirjastosta, ota mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus. PIN-koodia ei anneta puhelimitse, sähköpostilla tai chatissa.

Mitä omia tietojani voin muuttaa Finnassa?

Finnassa voit vaihtaa itse 4-numeroisen PIN-koodin (vaatii vanhan PIN-koodin muistamisen), osoitteen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron. Tiedot päivittyvät suoraan kirjastojärjestelmään. Voit myös vaihtaa ilmoitusten lähetystapaa.

Muutokset tehdään kirjautumalla sisään omalle tilille ja valitaan kohta Omat tiedot.

Mistä näen lainahistoriani?

Takautuvasti lainahistoria ei näy, koska asiakkaan lainojen tallentaminen ei ole ollut aiemmin mahdollista. Nyt voit itse määritellä, haluatko tallentaa lainahistorian tietoihisi. Oletuksena lainahistorian tallennus on pois päältä. Kirjasto ei voi muuttaa asetuksia tai aloittaa lainojen tallentamista ilman asiakkaan lupaa. Voit myös pyytää asetusten muuttamista ja lainaushistorian tallennusta asiakaspalvelussa  

Miten saat lainahistorian kertymään? 

Kirjaudu sisään Lastuun: Oma tili > Omat tiedot > Kirjaston ylläpitämät henkilötiedot > Lainaushistorian säilytys > Aina.

Historiaa alkaa kertyä seuraavasta palautuksesta lähtien. Takautuvasti historiaa ei siis näy eikä juuri sillä hetkellä lainassa oleva aineisto näy. Nimensä mukaisesti tämä on lainahistoria.

Miksei lapseni kortti näy Finnassa? Miten lisään kirjastokortteja, esimerkiksi lapsen kortin Finna-tililleni?

Edellisen verkkokirjaston käyttäjätiliin liitetyt kortit eivät ole siirtyneet uuteen verkkokirjastoon vaan  kortit tulee liittää uudestaan. Voit lisätä kortin Kirjastokortit-kohdasta valitsemalla ”Liitä kirjastokortti”. Lisätäksesi kortin tarvitset kortin numeron ja PIN-koodin. Lisäksi voit nimetä kortin itse.
Kortin lisäämisen jälkeen välilehdillesi (esim. lainat, maksut) ilmestyy alasvetovalikko, josta voit valita, minkä kortin tietoja milloinkin tarkastelet.

Miten Finnan uutuusvahdit toimivat ja miten niitä käytetään?

Uutuusvahdin voi luoda tallentamalla tekemänsä haun (tallenna-nappi on listan lopussa sivun alalaidassa) ja määrittelemällä sen jälkeen Tallennetut haut ‑välilehdellä, kuinka usein haluaa uutuusvahdilta ilmoituksia sähköpostiinsa (kohdasta Uutuusvahti; vaihtoehdot ”Ei mitään”, ”Päivittäin”, ”Viikottain”). Esim. ”Päivittäin”-valinnalla vahti lähettää asiakkaan sähköpostiin joka päivä tiedon hakua vastaavista uusista teoksista (jos niitä on). Tallennetun haun ja samalla myös uutuusvahdin voi poistaa ruksista vahdin perässä.

Voiko Finnassa arvostella kirjoja?

Kyllä voi. Se onnistuu teoksen tiedoissa, kun on kirjautunut. Arvostelut näkyvät kaikille verkkokirjaston käyttäjille kaikissa Finna-näkymissä.

Linkki Finna-näkymään

Mitä tapahtuu, jos poistan Finna-tilini?

Kirjaston asiakkuutesi ei poistu eivätkä yhteystietosi tai laina-, varaus- tai maksutietosi katoa kirjaston järjestelmästä. Voit kirjautua koska tahansa takaisin Finna-tilillesi ja jatkaa käyttöä.

Miten varaan tietokoneen?

Tietokoneiden ajanvaraus löytyy kunkin kirjaston omista tiedoista eli sivulla Kirjastot olevasta Palvelut-listauksesta. Ajanvaraus on käytössä Hollolan ja Orimattilan kirjastoissa.

Kauanko varauksen saapuminen toisen kunnan kirjastosta kestää?

Jos varaat Finnan kautta teoksen, joka on hyllyssä jonkun toisen Päijät-Hämeen kunnan kirjastossa, sen kuljetus omaan kirjastoosi kestää noin viikon. Lahden sisällä kuljetukset toimivat nopeammin. Saat ilmoituksen, kun teos on noudettavissa.

Verkkokirjasto ohje .pdf-muodossa

Etkö löytänyt kysymykseesi vastausta? Kysy chatissa tai lähetä palautetta (linkki vie e-palautteeseen).