Siirry sisältöön

Kotikirjastopalvelu

Kenelle palvelu on tarkoitettu?

Kotikirjastopalvelu on tarkoitettu niille asiakkaille, jotka eivät pysyvän sairauden, liikuntaesteen tai korkean iän vuoksi pääse enää itse asioimaan kirjastossa.

Missä kunnissa palvelutoimintaa on?

Kirjaston kotipalvelutoimintaa on seuraavissa kirjastoissa: Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Hämeenkoski, Kärkölä, Padasjoki ja Lahti.
Asiakkaaksi voi ilmoittautua sen kunnan kirjastoon, jossa vakituisesti asuu.

Onko palvelu maksullista?

Kirjaston kotipalvelu on maksutonta, paitsi kaukolainat muista kirjastoista ovat maksullisia.

Mitä aineistoja toimitetaan lainaksi?

Kirjaston henkilökunta kokoaa kirjakassit toivomusten mukaan.

Lainaksi toimitetaan:
• kauno- ja tietokirjallisuutta
• äänikirjoja
• musiikkia
• lehtiä
• elokuvia

Miten asiakkaaksi pääsee?

Lahti

Asiakkaaksi pääsee ilmoittamalla kiinnostuksensa kunnan kotipalvelun tai palvelukodin henkilökunnalle. Ilmoittautua voi myös itse ottamalla yhteyttä kirjastoon puhelimitse tai sähköpostitse tai toimittamalla ilmoittautumislomakkeen lähimpään kirjastoon. Kotikirjastopalvelua hoidetaan keskitetysti Lahden pääkirjastolla. Tulosta kotikirjastopalvelun ilmoittautumislomake tästä (.pdf, avautuu uuteen ikkunaan, ei saavutettava).

Lisätietoa: Kotikirjastopalvelusta vastaavat kirjastovirkailijat p. 044 416 4954, palvelupäällikkö Johanna Mattila p. 044 416 3228, johanna.mattila(at)lahti.fi.

Asikkala

Asiakkaaksi voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä kirjastoon ja täyttämällä lomakkeen, jolla kartoitetaan tarkemmin asiakkaan toiveita. Lisätietoja antaa kirjastovirkailija Päivi Saarikko: paivi.saarikko@asikkala.fi,
p. 044 778 0741.

Heinola

Kotikirjastopalvelun asiakkaaksi voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä kirjastoon. Lisätietoja  antaa erikoiskirjastonhoitaja Leena Pietilä, leena.pietila@heinola.fi, p. 044 797 6942.

Hollola

Kirjasto tekee kotipalveluasiakkaan kanssa kotipalvelusopimuksen. Sopimuksen tekemisen yhteydessä kartoitetaan asiakkaan tilanne, nimetään yhteyshenkilö ja kirjataan toiveet lainattavalle aineistolle. Lisätietoa: Minna Ojala, minna.ojala@hollola.fi,  p. (044) 780 1521.

Padasjoki

Kotipalvelun asiakkaaksi voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä kirjastoon. Lisätietoja kirjaston asiakaspalvelusta kirjasto@padasjoki.fi tai 044 0529 300.

Miten lainaus ja palautus toimivat?

Lahdessa kirjakassi toimitetaan asiakkaalle kerran kuussa. Samalla palautetaan luetut kirjat. Asiakkaan valtuuttama henkilö voi myös hakea kassin kirjastosta. Laina-aika on 4 viikkoa.

Asikkalassa kirjastovirkailija kokoaa asiakkaan toiveiden mukaisesti kirjakassin, jonka hakemisesta ja palauttamisesta sovitaan tapauskohtaisesti. Kirjakassiasiakkaana voi olla yksityishenkilö tai yhteisö.

Heinolassa asiakkaana voi olla yksityishenkilö tai yhteisö, esim. palvelutalo. Kirjastovirkailija soittaa asiakkaalle tai yhteyshenkilölle ja ottaa vastaan toivomuksia ja varauksia sekä kokoaa kirjakassin. Kassin hakemisesta ja palauttamisesta sovitaan asiakkaan kanssa.

Hollolassa kotipalvelu on ensisijaisesti yhteistyötä kirjaston ja asiakkaan nimeämän tukihenkilön välillä, eli kirjasto kokoaa aineiston asiakkaalle, ja asiakkaan nimeämä tukihenkilö noutaa kassin kirjastosta ja palauttaa kassin takaisin kirjastoon. Laina-aika on pääsääntöisesti 4 viikkoa, mutta tarpeen mukaan voidaan sopia lyhyemmästä tai pidemmästä laina-ajasta.

Padasjoella kirjasto kokoaa asiakkaan toiveiden mukaisen kirjakassin, jonka hakemisesta ja palautuksesta sovitaan erikseen. Kirjakassiasiakkaana voi olla yksityishenkilö tai yhteisö. Tarvittaessa kirjasto myös toimittaa kassin asiakkaalle tai käy kotikäynnillä esimerkiksi perehdyttämässä asiakkaan äänikirjojen kuuntelemiseen.